VASTEN.....

Dry january ligt net achter ons. De maand waarin velen geen alcohol dronken… Er zijn vele manieren om te vasten en ergens van af te zien, voornamelijk voor je eigen gezondheid, fitheid en geluk.

Vasten klinkt nieuw en trendy. Maar vasten heeft veel oude wortels. Vasten is in de katholieke traditie een bekend fenomeen. Wij kennen het verhaal dat Jezus zelf vastte, veertig dagen in de woestijn. Daar was hij om te vasten, te bidden en in eenzaamheid te zijn. Dat vasten gaat niet vanzelf. Jezus ondervindt de nodige beproevingen om het te volbrengen. Vasten, je ergens van onthouden en ascese is in onze traditie vooral bekend als voorbereiding op de grote feesten: Goede Week en Pasen.

Vasten heeft dus niet alleen te maken met lichamelijke fitheid, maar heeft ook een andere dimensie. Vasten helpt ook onze innerlijke vrijheid te vergroten. Vasten heeft te maken met innerlijke omkeer. Door vasten komt er in ons ook ruimte voor anderen. Het kan ruimte scheppen voor God en onze medemensen. Vasten is bij uitstek een tijd om je te bezinnen, ergens van af te zien en geld te sparen voor een goed doel.

Meer hierover? Kijk in: ‘Samen Kerk’ 1 februari 2020, p. 12 e.v.
Bisdomblad ‘Samen Kerk’ is gratis mee te nemen uit onze winkel, Rijnstraat 109.