Een netwerk van naai-ateliers voor jonge moeders in Congo Central

In de provincie Congo Central in de Democratische Republiek Congo wonen veel alleenstaande moeders tussen 13 en 23 jaar. Ze zijn nauwelijks geschoold en kunnen niet lezen en schrijven. Deze jonge moeders hebben daardoor geen enkel vooruitzicht op werk. Een opleiding kan hen in staat stellen te voorzien in de basisbehoeften van hun gezin. Ze kunnen dan zorgen dat hun kinderen wel naar school gaan en gezond blijven. Zo doorbreken zij hun situatie van structurele armoede. Alfabetisering en scholing zijn hiervoor essentieel.

Toekomstperspectief
De Stichting Redemptio, van de paters redemptoristen, heeft twee jaar geleden in de parochies Miyamba, Mbanza Ngungu en Luozi een opleidingsproject opgezet, om het toekomstperspectief van deze jonge meisjes en vrouwen te verbeteren. Het doel is een duurzaam netwerk op te bouwen van naaiateliers, naaicoöperaties en verkooppunten waar de gemaakte kleding wordt verkocht. Dit moet de vrouwen in staat stellen te voorzien in het levensonderhoud van henzelf en hun gezinnen.

Snit en naad en bedrijfsbeheer
In elk van de drie parochies starten ieder jaar twintig vrouwen. Na drie jaar doen er dus 180 vrouwen mee. Het eerste jaar van de opleiding staat in het teken van alfabetisering en het leren van de beginselen van snit en naad. Omdat deze vrouwen op het platteland leven wordt hen ook elementaire landbouwkennis en algemene ontwikkeling meegegeven. In het tweede jaar komt daar bedrijfsbeheer bij, om de vrouwen voor te bereiden op het opzetten van een eigen naaiatelier. Ze leren met geld omgaan, kostprijzen en verkoopprijzen berekenen en boekhouden. De eerste vrouwen die deelnamen aan het project blijken, zoals gehoopt, een voorbeeldfunctie te vervullen: er hebben zich meer kindmoeders aangemeld. De opleiding, die met steun van Adventsactie is opgezet, blijft dus bestaan als het project na drie jaar eindigt. Dat was ook het doel.

Uw bijdrage kunt u deponeren in de offerkist in onze kerkruimte. Van harte aanbevolen!