persbericht

Muzikale 4/5 mei herdenking en viering

Korenfestival ‘Zingen van verzet en bevrijding’
Zaterdagmiddag 5 mei presenteert de Raad van Kerken Amsterdam een korenfestival in de Oude Lutherse Kerk aan het Spui. Zeven koren uit verschillende christelijke stromingen zingen liederen van verzet en bevrijding uit hun eigen repertoire. Het evenement begint om 14.00 uur (zaal open 13.30 uur) en mondt rond 16.30 uur uit in een korte vesper. De toegang is gratis. Het festival ‘Zingen van verzet en bevrijding’ is onderdeel van het Amsterdamse programma van het 4 en 5-mei comité.

Tijdens het zangfestival aan het Spui treden koren op uit onder andere de orthodoxe (Russisch, Koptisch en Ethiopisch), katholieke, protestantse, oecumenische en evangelische traditie. Zij brengen zeer uiteenlopende kerkmuziek ten gehore, van Gregoriaans tot moderne Black Gospel. Tussen de optredens door studeert dirigente Wilna Wierenga met koren en publiek enkele liederen in die tijdens de afsluitende vesper ten gehore worden gebracht. Intermezzo’s met piano en saxofoon door Hans en Annet Boetje van het duo Echt(g)enoten wisselen de zang af.

“Iedereen is welkom, gelovig of niet, jong en oud”, verzekert Henk Meulink, initiatiefnemer en voorzitter van de Amsterdamse Raad van Kerken. “Het is een mooie gelegenheid om via muziek kennis te maken met de culturele en religieuze diversiteit van onze Raad en stad. Wat ons samenbindt is het thema van deze middag – verzet en bevrijding - en het daarachter liggende verlangen naar vrede.”

De Raad van Kerken Amsterdam is een samenwerkingsverband van 23 christelijke kerken en gemeenschappen in Amsterdam. Zij komen zesmaal per jaar bij elkaar om actuele kerkelijke en maatschappelijke thema’s te bespreken. Ze organiseren gezamenlijk verbindende activiteiten voor de kerken en stimuleren de interreligieuze dialoog in de stad. Meer informatie op:  rvkamsterdam.nl